Abstract
"The thesis studies and images the regeneration of places under the globalization context. The case study is Echigo-Tsunami Art Triennale having been held once every three years at the Tōkamachi-shi and Tsunan-machi, Niigata prefecture, Japan since 2000. The research has been conducted by means of document analysis and participant observation. Through analyzing the archive of Echigo-Tsunami Art Triennale on how it began, and participating in the operation of its organization, the researcher studies how Echigo-Tsunami Art Triennale has played as a catalyst in reviving Niigata prefecture with the effects lasting for 18 years since the very beginning of the Triennale.
The research found that the regional policy and political thought behind support and frame Echigo-Tsunami Art Triennale while art and culture only serve as practical methods and symbolic representation, which is to say, the success of Echigo-Tsunami Art Triennale doesn’t rely on art itself but also the policy and environmental thought deeply rooted in the local government . The author also thinks that, essentially, the Echigo-Tsunami Art Triennale is not aimed to resist globalization because it still cannot be excluded from the contexts of globalization and Western-centric art world. Instead, this triennale intends to create a strategy for heterogenization in the midst of global homogenization. "
抄録
グローバル化の進行はあらゆる社会資本を個人に還元し、都市と地方、農、漁業を 有する地域、また山間部や臨海地域における環境を均質化してきた。 それに対して、ポストモダンの地域再生の可能性は、本研究の背景である。その中に「魅力ある差異」を創造するために現代美術による活性化事業が始まってい る。その背景で、新潟県十日町地域の「大地の芸術祭.越後妻有アートトリエンナーレ(以下大地の芸術祭と略称)」はこれまで12年間で大きなフェスティバ ルを三年一度、行っている。
この研究は大地の芸術祭を支えているのはアートワールドのシステムより日本の地域政策と仮説として、文献の分析 と、実際のイベントに関与する形で の研究方法をとり、下部構造の支援政策とその社会背景を分析したものである。ここでは「里創プラン」、「アートネックレス構想」から2012年まで、政 策、財源変化、作品との関係を推察した。結果、大地の芸術祭の地域に基づくアートプロジェクトは社会的意義があるが、欧米中心のアートワールドを避けられ ない。またそういう状態は、ここで抵抗しているグローバリズムの構造的問題をより複雑にしていると主張。
- Sep 03 Tue 2013 15:30
碩士論文終於搞定啦
close
全站熱搜
留言列表
發表留言